Mobiele spuitcabine

Besparing in energie en manuren
CWN ontwikkelt mobiele spuitcabine…

Breng niet de auto naar de spuitcabine, maar juist de cabine naar de auto. Dat is het principe van deze nieuwe vinding. In een poging om het spuitproces efficiënter te maken zijn de rollen omgedraaid. Hiermee gaat u als schadehersteller fors besparen op energie en manuren.
 

Mobiele spuitcabine - sprinter

Het resultaat is de “SPRINTER”. Dit is een mobiele spuitcabine, die via rails (opgehangen aan het plafond of constructie) naar de te spuiten auto kan worden gereden. Hierdoor blijft de auto het gehele herstelproces op dezelfde werkplek staan.


 

Mobiele spuitcabine - kostenbesparend

Een simpele, maar uiterst doeltreffende oplossing. Door het werken met de mobiele spuitcabine SPRINTER, kunnen herstelde delen van een auto efficiënt en kostenbesparend gespoten worden. 80% van de schadereparaties zijn deelreparaties, kleine schades dus. Voor het aflakken van deze herstelde delen moet de conventionele spuitcabine, tijdens het spuiten en stoken, geheel worden opgewarmd en afgekoeld. Bovendien moet de auto in en uit de cabine worden gereden en dat kost tijd en dus geld.

 

Straat

In de meest ideale oplossing, bevindt zich in de werkplaats een straat, waarover de SPRINTER heen en weer kan rijden. In deze straat staan de te repareren auto’s naast elkaar zoals op een traditionele voorbewerkingsvloer. Op deze locatie kunnen alle werkzaamheden van het gehele schadeherstelproces worden uitgevoerd, dus van demontage tot plaatwerk en van voorbewerking en schuren tot aflakken. Pas als er daadwerkelijk gespoten gaat worden, brengen we de SPRINTER over de auto heen. Als een soort lopende band idee loopt een spuiter langs de auto’s, om ze stuk voor stuk te gronden of af te lakken. Met perslucht wordt eerst de vloer en daarna de auto schoon geblazen. Alle stof en vuil wordt via een ingenieus filtersysteem afgevangen, waarna de auto klaar is om gespoten te worden.
De mobiele spuitcabine is geheel stofvrij. De SPRINTER heeft snelsluitdeuren als zijwanden, welke aansluiten op de vloer. Door de overdruk in de cabine komt er geen stof naar binnen. De voor- en achterzijde van de cabine is aan de onderkant zo’n 5 cm vrij van de grond, zodat op de grond liggende slangen,  kabels, ed. geen belemmering vormen bij het verplaatsen van de SPRINTER. Een afdichting sluit de open ruimte op de vloer af.

 

 

Mobiele spuitcabine

Het idee lijkt simpel, maar deze mobiele spuitcabine biedt aanzienlijke kostenbesparingen. Een conventionele cabine gebruikt veel meer energie dan de SPRINTER. Zo heeft een conventionele spuitcabine een verticale luchtstroom van het plafond naar de vloer, voor de afvoer van bijvoorbeeld spuitnevel en voor het drogen. De luchtomzet bedraagt hier doorgaans zo’n 30.000 m3. Maar bij de nieuwe SPRINTER is de luchtstroom diagonaal met een luchtomzet van maar 13.000 tot 14.000 m3. Hierdoor zijn in de SPRINTER kleinere ventilatoren nodig.
Ook kunnen bedrijven fors besparen op het de- en monteren van een te spuiten deel. Met de SPRINTER hoeft dat niet meer. De, te spuiten delen blijven aan de auto zitten. Daarmee spaar je tijd uit van het de- en monteren. Ook zal de auto tijdens het complete herstel proces niet meer hoeven te worden verplaatst

Lagere investering

De SPRINTER is gemakkelijk in de werkplaats van een schadeherstelbedrijf te plaatsen, via een rail aan het dak of op een stand-alone zelfdragende staalconstructie. Er zijn alleen vaste luchtafvoeren naar buiten nodig. Verder is de locatie geheel flexibel. De cabine is door ons zelf gebouwd volgens de CE-norm. De investering is ongeveer € 20.000,- goedkoper, dan die voor een conventionele spuitcabine. Met de Sprinter is 60% besparing op energie mogelijk en 30% op arbeid. De prijs is ongeveer gelijk aan die van 6 dubbele voorbewerkingsvloeren.