Home » Energie, milieu en techniek

Energie, milieu en techniek

Een spuitcabine is een werkomgeving die geheel elektronisch is geregeld. In een goede spuitcabine dienen namelijk zaken als temperatuur, luchtsnelheid, luchtstroming en druk op ieder moment goed afgesteld te staan om optimaal resultaat te behalen. Hierdoor vraagt een spuitcabine doorlopend energie. Omdat CWN zichzelf ten doel stelt om zo energiezuinig en milieuvriendelijk te werken als mogelijk is binnen onze branche bouwen wij een aantal belangrijke aspecten in onze spuitcabines, die zowel kostenbesparend zijn, goed voor het milieu zijn en kwaliteit verhogend werken.

Voor een optimale luchtverwarming, waarbij het thermisch vermogen zo laag mogelijk opgesteld is, maken wij gebruik van een kruisstroom wisselaar. Deze verwarmt de instromende lucht voor met behulp van de uitstromende lucht. De uitgaande lucht, die al verwarmd is voor gebruik in de spuitcabine wordt naar buiten geblazen. Daarbij kruist deze lucht de inkomende – koudere – buitenlucht, waarbij deze koudere lucht wordt verwarmd. Dit levert een rendement op tot wel 60%.

Een CWN-spuitcabine is uitgerust met PID-meting. Deze PID-sensor meet de hoeveelheid koolwaterstof verbindingen in de spuitcabine. Deze stoffen zijn schadelijk voor medewerkers. Om te voorkomen dat er te hoge concentraties koolwaterstofverbindingen in de spuitcabine aanwezig zijn, maar ook om te voorkomen dat de lucht op ieder moment op vol vermogen binnen de werkomgeving in beweging is wordt de vervuilde lucht ververst voordat de grenswaarde van deze koolwaterstofverbindingen worden overschreden. In de praktijk hoeft er dus minder luchtverversing plaats te vinden op het moment dat er in de spuitcabine slechts kleine voorwerpen worden gespoten, of wanneer er lakken op waterbasis gebruikt worden. Wanneer er koolwaterstofverbindingen gedetecteerd worden zal de luchtverversingssnelheid verhogen.

De luchthoeveelheid die door de spuitcabine wordt bewogen is afhankelijk van de vorm en het volume van het te spuiten object. Een CWN-spuitcabine biedt de mogelijkheid om deze hoeveelheid lucht daarop af te stemmen door middel van frequentie gestuurde motoren. Bij grotere objecten bespaart dit energie, maar door het verlagen van de luchtsnelheid verbetert ook het eindresultaat van het spuitwerk.

De temperatuurregeling van een CWN-spuitcabine vindt plaats door automatische stooklijn berekening. Hierbij wordt de temperatuur van de instromende buitenlucht doorlopend gemonitord en daarop wordt de stooktemperatuur steeds aangepast. Dit zorgt ervoor dat de spuitcabine altijd op de optimale werktemperatuur is en dat er geen overbodige energie verloren gaat.

Zowel de instromende lucht als de uitstromende lucht wordt gefilterd, zodat de lucht in de spuitcabine zuiver is, maar ook de lucht die de spuitcabine verlaat en daarmee weer in het milieu wordt teruggestuurd zuiver is.

De spuitcabine wordt verwarmd door middel van een water verwarmingselement. Bij de cabine wordt een buffervat geplaatst waarin een hoeveelheid water wordt verwarmd. Dit warme water wordt naar behoefte van de warmtevraag in de spuitcabine door de verwarmingsunit geleid. Dit buffervat kan verwarmd worden op iedere manier die passend is voor uw bedrijf en biedt een scala aan mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan heatpipes, warmtepomp (wellicht gevoed door zonnepanelen), elektrische cv-ketel, elektrische spiraal in de buffer, biomassa, (bio)dieselbranders, propaan, etc.

Een groot voordeel dat deze vorm van verwarming biedt is dat bij deze manier van verwarmen in de toekomst makkelijk kan worden overgeschakeld op een andere verwarmingsbron, zelfs nieuwe vormen van verwarming die op dit moment (volledig) ontwikkeld zijn.

Naar wens kunnen spuitcabines ook geleverd worden met ons open vlam verbrandingssysteem, gas/propaangas verbrandingssysteem, of elektrische verwarmers.

Frequentieregelaars dienen voor het genereren van een optimale luchtdoorstroming in een spuitcabine. Een keuzemogelijkheid op de cabinemanager stelt u in staat om de hoeveelheid aangevoerde lucht af te stemmen op de grootte van het object dat in de cabine staat.

CWN maakt voor al haar ruimten gebruik van ledverlichting. Wij hebben hiervoor energiezuinige LED-strips ontwikkeld die licht afgeven met een neutrale kleurtemperatuur vergelijkbaar met daglicht.

Ons perslucht detectiesysteem (IRS) is een uniek product dat wij hebben ontwikkeld om te voorkomen dat er energie verloren gaat. Wanneer er geen persluchtstroming wordt gedetecteerd, schakelt de cabine automatisch over op de recirculatiestand.

Ook het door ons ontwikkelde Corner Ventilation System (CVS) is een uniek product. Dit systeem wordt geactiveerd tijdens het tussendrogen en de droogstand. Uit de 4 hoeken van de cabine wordt met hoge snelheid warme lucht langs het gespoten object geblazen, waarmee we een betere warmteoverdracht realiseren en de droogtijd aanzienlijk verkorten. De nozzles worden tijdens spuiten automatisch beschermd d.m.v. een pneumatische deur.

Het warmte terugwin systeem in combinatie met extra filters ter bescherming van dit systeem is uitgevoerd met een kruisstroomwisselaar.

Wij maken gebruik van het PLC besturingssysteem. Hiermee wordt volautomatisch de druk, en luchtsnelheid in spuit- en droogstand geregeld en ook regelt het PLC besturingssysteem de temperatuur in spuit- en droogstand. Het PLC besturingssysteem biedt daarnaast nog verschillende opties, zoals verversing op basis van koolwaterstofmetingen. De software van het PLC systeem is volledig in te regelen op de verwerking van het gekozen laksysteem. U kunt op afstand inloggen op het PLC besturingssysteem en dit eventueel bijregelen. Ook kan het gekoppeld worden aan het gebouwbeheersysteem.